
- 23 sierpnia 2021
- pp18
- 0 Comments
- Bez kategorii
Adaptacja dziecka w przedszkolu
Dla dziecka 3 letniego moment pójścia do przedszkola to istotny przełom, który odbija się na jego dalszym życiu. Jest to niewątpliwie sytuacja budząca silne emocje. Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego układu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i rozumienia tego, co się wokół niego dzieje. Maluch z dnia na dzień zostaje przeniesiony w nieznane środowisko. Musi przystosować się do:
- warunków nowego otoczenia i wymagań związanych z korzystaniem
z urządzeń i wyposażenia przedszkola, - nawiązywania kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi,
- przebywania w licznej grupie rówieśników;
- wymagań stawianych w zakresie czynności samoobsługowych i sposobów odnoszenia się do partnerów interakcji,
- zmiany dotychczasowych sposobów zaspokajania potrzeb emocjonalnych
i biologicznych, - zdobywania szybkiej orientacji w środowisku materialnym przedszkola,
- zmiany rytmu i trybu życia, organizacji dnia,
- braku oparcia w osobach bliskich w sytuacjach trudnych,
- innej pozycji w grupie przedszkolnej niż w rodzinie,
- zmiany w sytuacji rodzinnej, wywołanej faktem podjęcia przez matkę pracy
Konsekwencją tego jest fakt, że dziecko nie jest w stanie kontrolować sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie. Dzieci na nowe sytuacje reagują
w różne sposób:
- płaczem ( w ten sposób emocje znajdują ujście),
- wycofaniem (emocje nie znajdują ujścia, maluch staje się apatyczny, smutny),
- pozorną akceptacją (dziecko stosuje się do poleceń pani nauczycielki, jego zachowanie w przedszkolu nie budzi niepokoju, natomiast
w domu staje się nie wytrzymania), - zaburzeniem funkcjonowania (objawem może być np. moczenie nocne, jąkanie; taka sytuacja wymaga interwencji specjalistów).
Proces przystosowania się dzieci 3-letnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w ich rozwoju pod warunkiem, że będzie on przebiegał na miarę możliwości dziecka. Nie każdy trzylatek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek. Istnieje potrzeba wsparcia dziecka w tym działaniu przez intencjonalnie stworzone środowisko wychowawcze. Trudna adaptacja dziecka do przedszkola i przeżycia z nią związane mogą bowiem spowodować u malucha barierę utrudniającą oddziaływanie wychowawczo –dydaktyczne przedszkola, a nawet zahamować jego aktywność i rozwój.
Adaptację ułatwia:
- racjonalne podjęcie decyzji o zapisaniu dziecka do przedszkola,
- pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),
- wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,
- dostarczenie dziecku, w okresie poprzedzającym pójście do przedszkola, doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (nieobecność mamy),
- umożliwianie kontaktów z innymi dziećmi,
- usamodzielnianie dziecka,
- jasne ustalenie reguł i zasad funkcjonowania w rodzinie i w przedszkolu oraz konsekwencja w ich przestrzeganiu,
- stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu
w pierwszych dniach), - akceptacja dziecka i rozumienie jego stresu,
- wspieranie malucha, okazywanie spokoju, stwarzanie poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
- ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu.
Adaptację utrudnia:
- niepewność decyzji rodziców o oddaniu dziecka do przedszkola,
- brak zaufania do placówki wyrzuty sumienia, niepokój,
- lęk, poczucie zagrożenia, nieznajomość placówki,
- straszenie dziecka przedszkolem, stosując ostrzeżenia typu: „Jak nie będziesz mnie słuchał, to w przedszkolu Cię nauczą” ,
- brak jasnych reguł, zmienność,
- traktowanie dziecka przedmiotowo,
- brak doświadczeń społecznych malucha w kontaktach z innymi dorosłymi
i dziećmi, - nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
- „rzucenie na głęboką wodę”- pełny wymiar godzin,
- pośpiech,
- zdenerwowanie,
- spóźnianie się –brak czasu dla dziecka,
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka –obrażanie się na dziecko,
- odrzucenie
Rady dla Rodziców dzieci 3 – letnich po raz pierwszy przekraczających próg przedszkolny:
- Mów pozytywnie o przedszkolu, ale nie idealizuj go zanadto. Przedstaw je jako przyjemne miejsce, w którym będzie spotykał się z rówieśnikami i uczył mnóstwa nowych rzeczy,
- Opowiedz dziecku o tym jak sam chodziłeś do przedszkola w dzieciństwie. Co wspominasz najmilej?
- Nastaw się pozytywnie – zarażaj dziecko optymizmem,
- Opowiadaj dziecku jak wygląda dzień w przedszkolu, ale powstrzymuj się od ocen typu: będzie super, cudownie…
- Pobaw się z dzieckiem w przedszkole w domu z misiami pamiętając, że zawsze na koniec zabawy po misia przychodzi jego „misiowa mama”,
- Zapewnij dziecko, że zawsze będzie odbierane, ale nie przesadź, żeby nie poczuło się niepewnie w związku z ilością zapewnień,
- Zostaw dziecko na chwilę i dłużej z babcią, ciocią czy opiekunką – przyzwyczajaj do rozstania,
- Dziecko do przedszkola powinien przyprowadzać w pierwszych dniach Rodzic bardziej odporny psychicznie – bez łez,
- Rozstanie powinno wyglądać tak jak rozstania w innych sytuacjach
(u babci, cioci) nie wracaj, nie płacz, nie przytulaj inaczej niż dotychczas, - Możesz początkowo zostawiać dziecku jego ulubioną przytulankę, chusteczkę itp. aby dziecko miało ,,kawałeczek domu” w chwili smutku,
- Nagradzaj dziecko za dzielne radzenie sobie w przedszkolu, nawet te
z „całodziennym płaczem”, - Nie określaj godziny przyjścia po dziecko tylko raczej czas, wydarzenie po którym to nastąpi ( np, po spaniu, po obiadku),
- Po przyjściu z przedszkola poświęcaj dziecku możliwie dużo czasu, rekompensując mu rozstanie ( czas tylko dla niego),
- Pamiętaj, że na początku nie jest najważniejsze, żeby dziecko jadło lub bawiło się fantastycznie albo wzorowo spało,
- Pamiętaj, że płacz jest normalną reakcją na zmianę i rozstanie, często nie trwa tak długo jak nam się wydaje,
- Zaufaj nauczycielkom w przedszkolu, one mają większe doświadczenie
w tym zakresie.
Opracowała: Maria Czarny
Literatura:
1.Gruszczyk –Kolczyńska E. „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”
2.Lubowiecka J. „Trudności dziecka w przystosowaniu się do przedszkola” „Wychowanie w przedszkolu” 6/20016.
3.Lesiak D., „Współczesne formy pracy sprzyjające adaptacji dziecka trzyletniego w przedszkolu” , „Edukacja w przedszkolu” 5/20048.
Leave a Comment